Åpent brev til Kristin Krohn Devold

Komon-Stageway og All In; Vi reagerer ganske sterkt på at du som NHO-leder er opptatt av hvor mange mennesker som kan bli tillatt å delta på arrangementer. Den krisen medlemmene av NHO Reiseliv og vi i eventbyrå-bransjen står i om dagen, handler ikke om det. Overhodet.

Hei Kristin,

Undertegnede, Jens Nesse og Knut Meiner, representerer to av de største eventselskapene i Norge – henholdsvis All In og Komon-Stageway AS. Til sammen står vi for rundt 230 millioner i omsetning. I 2019. Jeg, Knut Meiner, sitter også i politisk råd hos vår bransjeorganisasjon, «Sponsor & Eventforeningen».

For å ta det første først: Ingen av oss er medlemmer av NHO. Men vi er betydelige kunder av mange NHO-bedrifter. Som for eksempel de store konferansehotellene i Norge.

I intervju med NRK i dag sier du blant annet: «– Det er på private fester, ikke på kurs og konferansar at folk har blitt smitta. Hotella har veldig god kompetanse på å oppretthalde smitteverntiltak. Du sier også: «samlingar på meir enn 200 menneske er livsviktig for mange hotell utover hausten, og at 70 prosent av omsetnaden frå konferansar kjem frå grupper som er større enn dette».

Vi, eventbyråene, står for anslagsvis 50-60 prosent av omsetningen til de store konferansehotellene. Det er vi som kommer med de lønnsomme kundene. Kundene som betaler «full pris» for rom. Kundene som kjøper et par dagpakker. Og kundene som kjøper festmiddager med drikke til. Og kanskje en bong eller to.

Problemet er at disse kundene  ikke er klare for å komme tilbake. Ennå. De har piggskoene på og gleder seg til den dagen de igjen kan ta med seg 400, 500 eller 1000 ansatte på kurs og konferanser. Problemet i dag er at de ikke tør. Vi opplever at våre kunder ikke engang tør invitere til arrangementer med 100 – eller for den sakens skyld -50 gjester. Konsernsjefen i et av landets største selskaper sa nylig (og det er et selskap som bruker + 100 millioner kroner på arrangementer): «Jeg skal like å se den konsernsjefen som tar sjansen på å gjennomføre et arrangement og risikerer å få hele bedriften i karantene.»

Det er nemlig hva det handler om, Kristin. Frykt. Vi møter og snakker med kundene våre hver eneste dag. Vær så snill: Ikke bruk din politiske kraft og dine kontakter på å overtale Regjeringen til å åpne for store arrangementer. De kommer ikke til å bli gjennomført. Bruk i stedet alle dine krefter på å sørge for at dine største hoteller og bedrifter innenfor kurs og konferanse får midler til å overleve. Vi, som de største kjøperne av tjenestene, kan nemlig ikke love at vi vil være i stand til å levere mennesker til hotellene før medisin og/eller vaksine er på plass.

Så: Gjør deg sjøl og dine medlemsbedrifter en tjeneste: Jobb for økonomisk støtte. Dropp å be om åpning for store/større arrangementer.

Med vennlig hilsen

Jens Nesse                                                                                         Knut Meiner

All-In AS                                                                                          Komon-Stageway AS