Årets Byrå utvider med event

- Årets Byrå innlemmer nå Event & Brand Experience i sin årlige undersøkelse. Vi vil speile en større del av reklamekaken, sier Tonje Gjerstad, konsulent for analyse- og konsulentselskapet Regi – som står bak Årets Byrå i Norge, Sverige og Finland.

- Opplevelsesmarkedsføring vokser mer enn markedet for reklameinvesteringer totalt. Event marketing økte med 6,2% i 2017 og rykket opp til fjerde plass i IRM- statistikken.  At Årets Byrå også omfatter event er en naturlig utvikling for oss, sier Gjerstad.

I følge Hege Mauroy, daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen, har sponsing og eventmarketing tatt markedsandeler flere år på rad.

- Eventer er ofte en strategisk aktiveringsplattform for sponsing – brand experience. Per 2017 står vi for 28% av den store reklamekaken til IRM. Dette ser vi som tegn på at flere får øynene opp for virkningen av den opplevelsesbaserte kommunikasjonen og at kanalene våre derfor posisjonerer seg sterkere år for år. Å kunne delta i denne profesjonelle kundetilfredshetsundersøkelsen er dermed en ytterligere bevisstgjøring av vår tyngde som kommunikasjonskanal, forteller Mauroy.

Årets Byrå gjennomføres nå for fjerde gang i Norge. Undersøkelsen er et samarbeid mellom Regi og Dagens Næringsliv. Interesse- og bransjeorganisasjonene ANFO, Kreativt Forum, KOMM og Mediebyråforeningen er allerede partnere.  I Sverige er Regi i gang for 19. gang – også der i samarbeid med blant andre den svenske Sponsor- og Eventforeningen.

- Event och brand experience är en viktig del av vår bransch och vårt mål är nu att etablera en egen kategori för eventbyråer i Årets Byrå Norge. I Sverige har vi redan två kategorier för event- och brand experiencebyråer och i Finland lanserar vi en eventbyråkategori till nu i 2019. Därför är vi väldigt glada och stolta över vårt nya samarbete med Sponsor- og Eventforeningen och välkomnar deras medlemmar att delta, sier Pia Grahn, administrerende direktør i Regi.

Pia Grahn og Pernilla Plog - i Regi

Undersøkelsen sendes ut til norske kommunikasjonskjøpere i begynnelsen av januar 2019, Norstat står bak denne. I begynnelsen av april 2019 kåres vinnere i de ulike kategoriene og rapportene er da klare.

Til deg som er medlem i Sponsor- og Eventforeningen:

• Årets Byrå er en undersøkelse der kommunikasjonskjøpere evaluerer sitt samarbeid med sitt/sine byrå. Byråene vurderes blant annet på faglige kriterier om merkevaren, kunnskap om kundens marked, analytisk-, strategisk- og kreativ kompetanse, i tillegg til deres evne til å levere løsninger som gir forretningsmessige resultater og effekt for pengene.
  • Det er fra før av ni kategorier: tre for reklamebyrå, to for media, en for PR, en for Varemerke&design og en kalt Åpen klasse. Med Event & Brand Experience blir det ti kategorier.
  • Det koster ingenting å delta i selve undersøkelsen
  • Resultatene fremlegges i rapporter - på tre nivåer: Basic, Professional og Advanced. Som medlem av Sponsor- og Eventforeningen får du 15% rabatt på rapporten i 2019, og 10% de to påfølgende år
  • Vil du vite mer/være med i Årets Byrå Norge, ta snarest kontakt med Tonje Gjerstad, klikk HER

2. november 2018