Extra blir hovedsponsor av Norsk Parafriidrett

Extra er allerede hovedsponsor av Norsk Friidrett, nå utvides sponsoratet til også å gjelde parafriidretten.

Sponsoratet muliggjør en helt ny satsning og hverdag for Norges parafriidrettsutøvere, skriver Norges Friidrettsforbund i en pressemelding

Norges raskeste mann, Salum Kashafali er blant utøverne som nå får en ny idrettshverdag.

- Vi i parafriidretten er naturligvis svært glade for at Extra nå går inn som vår hovedsponsor. De er en stor aktør som mener alvor med sponsor og idrettssatsingen sin. Mange av vi som driver med parafriidrett har ikke hatt mulighet til å satse på samme måte som våre funksjonsfriske kollegaer. Extra muliggjør nå dette for oss, så nå blir det definitivt en ny idrettshverdag, forteller Kashafali.

Selv om den internasjonale sesongåpningen for parafriidrettsutøverne ble utsatt på ubestemt tid, trådde sponsoratet i kraft allerede i juni 2020. Dermed kan parafriidretten allerede nå begynne å legge et enda bedre fundament for satstingen fremover og i årene som kommer.

- Vi har vært hovedsponsorer av friidretten i to år nå, så satsningen på parafriidretten var et helt naturlig neste steg for oss i forbindelse med samarbeidsavtalen og vårt fokus på friidrett. Det er fantastisk å se de prestasjonene norske parafriidrettsutøvere har stått for de seneste årene. Nå gleder vi oss til å følge utviklingen enda tettere og bidra med det vi kan i årene som kommer, sier markedssjef i Extra Kari Grothe Karlsen.

Den nye avtalen betyr enormt mye for mange, mener Christina Vukicevic Demidov, sportssjef for parafriidrett i NFIF.

- Dette får ikke bare positive konsekvenser for våre største stjerner, som for eksempel Salum. Men også for ParaFriidrett-landslaget sine fem andre utøvere som er mindre profilerte og jobber beinhardt for satsningen sin hver eneste dag, sier Demidov.

- I tillegg vil sponsoratet komme alle parautøvere som kvalifiserer seg til internasjonale konkurranser og mesterskap til gode ved at egenandelen reduseres/fjernes.  Dette vil bety mye med tanke på treningshverdagen og tilrettelegging for proffsatsning, fortsetter hun.

19. august 2020