Jakten på Øyamenyen!

I fjor var ikke anmelder Jimmy Øien, som eier og lager mat på restaurant REST, nådig i omtalen av matserveringen på Øyafestivalen. I år har Coop Mega utfordret ham til å finne den beste maten til Øyafestivalen 2021, med hjelp av norske artister.

I 2019 fikk sponsoren Coop Mega terningkast to av Jimmy Øien i en anmeldese på godt.no, skriver kampanje.com.

- Terningkastet inspirerte oss rett og slett til å tenke nytt. Vi tenker utvikling hele tiden og dette var et perfekt spark bak fra en fyr og en fagperson vi setter høyt, sier markedssjef i Coop Mega, Tina Weiby til kampanje.

Jimmy har med seg en gjeng Øya-artister i jakten på Øyamenyen, som hjelper ham å skape den perfekte menyen for neste årets festival. Alt skjer med fokus på lokale kortreiste matvarer og vekt på økologisk og bærekraftig mat.

Jimmy besøker Norge fra øst til vest og fra sør til nord på denne reisen besøker han hjemstedene til artistene og blir tatt med for å oppdage lokale hemmeligheter. «Jakten på Øyamenyen» er blitt en serie reklamefilmer hvor to episoder allerede ligger ute. Man kan følge jakten og møte de ulike artistene her.

Koronapandemien gjorde det enklere å si ja til å være med på prosjektet, forteller kokken selv til kampanje.

- Dette prosjektet fikk meg gira umiddelbart. Da Norge stengte ned fikk det dramatiske konsekvenser for både kultur og restaurantbransjen. I slike tider må man tenke annerledes. Vi får synliggjort all den fantastiske matproduksjonen som foregår i Norge og sammen med noen av de sjukt bra artistene vi har i landet. Målet er å friste alle som gleder seg til Øya 2021 med både mat og musikk på høyt nivå, sier Øien til kampanje.

Det ble ingen festival i 2020, men Øyafestivalen er altså planlagt - dersom koronasituasjonen tillater det - å finne sted 10. til 14. august i år.

kilde: kampanje.com, Øyafestivalen

20. jan 2021