Julehilsen fra Styreleder

"Det fins et lys i den mørke tunnelen"

«Det fins et lys i den mørke tunellen» synger Wenche Myhre i sin sang med samme navn. Jeg synes det passer godt for denne julen og ikke minst håper jeg det gjelder for alle våre medlemmer som håper at 2021 har et lys i enden av den mørke tunellen.

Vi startet året med optimisme og gledet oss til å spre kunnskap om vår forening over det ganske land for å rekruttere flere medlemmer. Vår visjon; Sammen skaper vi verdifulle opplevelser skulle skinne over alle de kreative hodene som jobber i vår bransje. Våre verdier; Samlende, Nytenkende og Inspirerende skulle brukes i alt vårt arbeid med å utvikle nyttige frokostmøter, fagforum, fagdager eller konkurranser. Den 4.mars var ordrebøkene fulle og stemningen på topp da vi kåret verdige vinnere av Sponsor-og Eventprisene 2019 på Meet Ullevål i Oslo.

Så kom D-dagen hvor alt stengte ned og hvor vi gikk fra å jobbe med å «utvikle» til å «redde» mange av våre medlemmer.

Fra 12 mars og utover våren og sommeren ble det mer og mer fokus på å fortelle våre politikere hvem vi er, hva vi produserer og ikke minst hvilke konsekvenser nedstengingen har medført. Denne perioden har også vist betydningen og effekten vi har på andre bransjer. I dialogen med politikere og embetsverk fikk vi på alvor erfare hvor utfordrende det er å fortelle om mangfoldet i vår medlemsmasse.

Vi har forsøkt å forklare at vi har sponsorobjekter innen idrett, kultur og veldedighet som påvirker folks hverdag. Aktører innen arrangement, messe- og eventbransjen som utvikler, planlegger og gjennomfører verdifulle opplevelser for næringslivet. Sponsorer fra reiseliv til dagligvare som alle har blitt påvirket i større eller mindre grad og i svært ulik økonomisk retning.

Etter hvert så vi at store deler av vår medlemsmasse fikk støtteordninger fra Kulturdepartementet, mens arrangement, messe og eventbransjen ble plassert under Næringsdepartementet uten noen spesialordning. Enkelte fikk gode støtteordninger mens andre ikke fikk noen støtte. Det viste seg også at politikerne ikke klarte å skille mellom hvem som hadde fått hvilken støtteordning og at de ikke klarte å dekke inn alle aktører i de ulike ordningene.

Det har vært frustrerende og først og fremst har tankene gått til alle de som har blitt permittert eller risikert å miste sitt livsverk. Alt i alt har situasjonen medført mye ekstraordinært arbeid for vår administrasjon og mange bekymringer på medlemmenes vegne.

Nå er det imidlertid på tide å se fremover. Mot lyset i enden av den mørke tunnelen.

Jeg er sikkert på at det lyset blir sterkere enn noen gang. For er det noe jeg har hørt de siste dagene så er det at folk gleder seg enormt til å møtes igjen.

Selv om mange har tatt i bruk digitale løsninger for å kommunisere med hverandre vil det aldri erstatte den kreative- og sterke effekten av å møtes fysisk eller oppleve kultur- og idrett «live».

Hele verden lengter etter å gå på konsert, gå på fotballkamp eller møte kollegaer til kreative samlinger som styrker den interne kulturen.

Som vårt styremedlem, Jørgen Roll sa i sist styremøte; «hvor lenge tenker man på en regnværsdag når sola endelig skinner og du kan sette deg ut og nyte finværet». La oss håpe det blir slik med hverdagen før og etter Korona når vi forhåpentligvis ser den positive effekten av vaksinene som nå rulles ut. Det ville verdt den beste julegaven vi kan få.

Vi kan se tilbake på et år hvor mange har tilpasset seg en ekstrem ny hverdag og tilrettelagt for aktivitet under de til enhver tid gjeldende smittevernregler og begrensninger. Dette har vist oss at våre medlemmer er svært endringsvillige- og tilpasningsdyktige.

Dette har gitt oss ny erfaring som vi kan ta med oss videre og bruke for alt det er verdt når vi nå skal bidra til å få fart på Norge. Så gjelder det at vi skaper trygge rammer slik at «publikum» kommer tilbake og at bedriftene igjen tar i bruk opplevelsesbasert markedsføring i alle varianter og bidrar til å skape verdifulle opplevelser.

Så avslutter jeg som Wenche Myhre sier:

Blås i fløyta di
Og du finner snart din takt.
Kjenn at rytmen gir deg driv
Og møt første motgang med et (whistle)

For det fins lys i den mørke tunellen.
Ja det fins lys i den mørke tunellen.

God Jul og Godt Nyttår

Julehilsen fra Styreleder, Gunnar G. Nybø