Kollenpublikummet

Etter skifestivalen i 2016 tok Holmenkollen Skifestival grep. I 2017 lanserte og leverte de Skifest med måte. Denne lørdagen ble det igjen fuktig i Kollen.

- Men slik vi oppfatter situasjonen har ikke dette noe med dårlig planlegging, gjennomføring eller at arrangøren har gitt tilgang til kjøp av voldsomme mengder alkohol. Slik vi opplever hendelsen skyldes den først og fremst flere uheldige hendelser i kombinasjon med store mengder alkohol på områder som er gratis å oppholde seg på, og slik vi oppfatter det er utenfor arrangørens direkte kontroll, sier Bjørn-Inge Haugan, kommunikasjonssjef i Sparebank 1 Østlandet til Kampanje.

Hos den andre store sponsoren, OBOS, med logoen sin på alle startnumrene til utøverne under femmila, er skuffelsen stor over hvordan publikum oppførte seg, skriver Kampanje.

- Det må en holdningsendring til blant publikum og selv om det var et mindretall tross alt, så er det menneskene som var der som må ta på seg skylda. Inne på arenaen gikk det pyntelig for seg, men arrangøren kan kanskje gjøre seg noen tanker om det er nødvendig med  salg av alkohol  inne på området som et eksempel til etterfølgelse langs løypene, sier Åge Pettersen, kommunikasjonsdirektør i Obos.

OBOS og SpareBank1 Østlandet forteller til Kampanje at hendelsen ikke vil påvirke deres sponsorforhold til Holmenkollen Skifestival.

Til Sponsor- og Eventforeningen forteller daglig leder i festivalen, Kristin Vestgren Sæterøy:

- Vi opplever at våre sponsorer har hatt en god opplevelse i Holmenkollen i helgen. Vi er også stolte at vi har partnere som heier på folkefesten i Kollen. Nå blir det viktig å evaluere hvordan vi skal jobbe videre med det som skjer ute i skogen, slik at vi i fremtiden unngår slike situasjoner som på lørdag. Sånn vil vi ikke ha det, sier hun.

 

 

 

Tekst: Hege Mauroy

13. mars 2018