Like Muligheter med ny aktivitetspartner

Verdiprosjektet Like Muligheter opplever stor interesse fra næringslivet. Nå er ny aktivitetspartner på plass.

Revisorselskapet RSM er Norges ledende revisjons – og rådgivningsselskap for små og mellomstore bedrifter. Nå blir de aktivitetspartner i Like Muligheter-prosjektet de neste to årene.

Det innebærer at de sammen med Norges Skiforbund Hopp og lokale klubber skal gjennomføre aktiviteter som styrker satsingen på jentehopp. Fokuset vil være på økt rekruttering og utdanning av flere kvinnelige trenere.

I januar ble Like Muligheter lansert og frontet av ambassadørene Grace Bullen, Amalie Iuel og Maren Lundby. Verdiprosjektet jobber for bedre rammebetingelser i jente- og kvinneidretten.

LO, Coop og Thon er hovedsamarbeidspartnere, men nå vil altså flere bedrifter og selskaper bli en del av den nasjonale dugnaden.

- I høst stilte jeg meg undrende til behandlingen av de kvinnelige hopperne; de fikk delta på færre renn enn gutta, hoppe i mindre bakker enn gutta, uten at noen egentlig kunne gi en forklaring jeg kunne forstå. Jeg forstår ikke hvorfor en kvinne ikke skal kunne hoppe lengst i verden, sa jeg da vi i RSM gikk inn som samarbeidspartner med Hopplandslaget for jenter i fjor. Og det mente jeg oppriktig, sier daglig leder og partner i RSM, Hans Ragnar Berg

- Men etter å ha fulgt jentene tett den siste tiden, forstår jeg nå bedre hvorfor ikke en kvinne i dag har hoppet lengst i verden – det kan forklares av mangelen på like muligheter. Sånn kan det ikke være, hverken i idretten eller i samfunnet for øvrig, fortsetter han.

Han forklarer at RSM er stolte over å få å være med på å tilrettelegge for idrettsglede og mestring, gjennom samarbeidsavtaler med flere idrettsmiljøer i Norge.

- Vår rolle som aktivitetspartner i prosjektet Like Muligheter gir oss muligheten til å sette ytterligere fokus på et tema som burde vært en selvfølge i 2021. Som eksisterende samarbeidspartner med verdens beste kvinnelandslag i hopp, er det naturlig at våre primærmål for prosjektet knyttes til hoppsporten, og vår ambisjon er at vårt engasjement blir et lite bidrag til økt rekruttering av jenter til hoppsporten, flere kvinnelige trenere og ikke minst sørge for at utøverne faktisk får mulighet til å hoppe flere hopprenn – ikke bare kjempe for å få samme utgangspunkt som gutta.

Prosjektleder for Like Muligheter, Marianne Aasland forklarer at de opplever et kjempestort engasjement for likestilling i idretten.

- Vi blir kontaktet av utøvere, idrettslag, særforbund og bedrifter som ønsker å være med på prosjektet. Det er veldig inspirerende å se den store interessen for i fellesskap å bidra til viktige endringer i idretten. Engasjementet sier dessverre noe om ulikhetene mange føler på kroppen i idretten i dag, sier hun.

RSM er et mellomstortselskap og klar over at dette ikke er en kamp de vinner alene, men de er glade for å få muligheten til å bidra.

- En av våre kulturverdier i RSM er samarbeid, og det er inspirerende når LO-lederen beskriver dette som starten på en nasjonal dugnad. Dersom små og store forener krefter, og omgjør ord til handling, er vi overbevist om at dette kan bli starten på likere muligheter også på idrettsarenaene i inn- og utland. Vi håper derfor at dette også kan inspirere andre, små eller store, virksomheter til å engasjere seg i Like Muligheter, sier Berg.

Gjennom Like Muligheter-prosjektet lager de ulike idrettene konkrete tiltak for å nå sine Like Muligheter-mål, og samarbeidet på tvers av idrettene gjennom grasrotaktiviteter, myndighetskontakt og samarbeidspartnerne bidrar med øremerkede midler til jente- og kvinneidretten.

9. feb 2021