Mot strømmen

Arrangementselskapet One Nice Arena Live (ONA Live) har gått fra null til tre ansatte og etablert to nye merkevarer til tross for en global pandemi.

- Det har vært skikkelig utfordrende, men når vi ser tilbake på de siste åtte månedene så må vi si at det har vært et fantastisk eventyr, sier daglig leder Torhild Viken i ONA Live.

- Vi har gått fra null til tre ansatte, etablert to nye merkevarer og har fått en fantastisk vekst i unike deltakere i eksisterende merkevare med å innføre digitale arrangementer!

Viken har tidligere jobbet med eventer i Aller Media og forklarer at utgangspunktet for selskapet var videre drift av KK mila, som har blitt drevet i ni år av Aller Media. Konseptene Ett Glass og Norgesmila har blitt etablert igjennom det siste året.

ONA Live arrangerer arrangementer innenfor to kategorier; mat og drikke og løp, gjennom merkevarene Ett Glass, KK mila og Norgesmila.

I 2020 skulle de samle over 30.000 personer på ulike arrangementer. Alt lå klart, men så kom pandemien.

- Vi hadde noen uker hvor vi, som de fleste andre, ble sittende relativt paralyserte, men så begynte ideene om nye arrangementer å materialisere seg.

- Folk vil delta på arrangementer, og vi har lyttet til både deltakere og myndigheter for å tilpasse arrangementene til det som kan la seg gjennomføre med gode tilpassinger til smittevern. På våre virtuelle løp har over 10.000 deltakere løpt løp over hele landet, og bare nykommeren Norgesmila, samlet 2.000 familier, damer og menn til en virtuell løpefest i oktober, fortsetter hun.

Om et par uker skulle de egentlig også samle 2.400 personer til en smitteverntilpasset vin og brennevinsfestival i Oslo Spektrum, men arrangementet må vente til det er mulighet til å samle 200 personer i grupper. Arrangementet er foreløpig flyttet til januar.

- Siden våre arrangementer ikke har kommet inn under noen av de støtteordningene som til nå har blitt presentert, er vi ekstra stolt over at vi i denne perioden har greid å bli tre ansatte i selskapet, og vi har sørget for omsetning hos underleverandører som har medført at de har kunnet hentet inn permitterte medarbeidere i noen ekstra prosent. Det er utrolig gøy når medarbeidere hos våre underleverandører ringer oss og takker for at vi setter ting i gang, slik at de har fått komme tilbake på jobb!

ONA Live består nå av tre jenter som jobber og driver selskapet.

- For oss handler alt om å gi folk gode og trygge opplevelser de kan dele sammen. Vi må gi folk felles opplevelser de kan delta på. Noe å snakke om rundt (det virtuelle) leirbålet. Vi tror at vi alle kommer til å holde ut de strenge tiltakene vi nå må ha under pandemien, om vi greier å gi folk opplevelser de kan delta på sammen og dele, i trygge omgivelser. Det greier vi å gjøre på våre virtuelle løp, og det greier vi også å gjøre i Oslo Spektrum.

- Konseptet vi har satt sammen som en konsekvens av smittevernsreglene, tror vi er et konsept vi kommer til å fortsette med, også når vi kommer til litt mer normale tider, for dette konseptet er genialt. Og vi ville ikke kommet på dette konseptet, hadde det ikke vært for pandemien.

ONA Live planlegger nå ti nye løp og minst tre vin og brennevinsfestivaler i de kommende 12 månedene, og mener at det kommer til å gå veldig fint i 2021, smittevernsrestriksjoner eller ei.

Tekst: Julie Skrøder

18. nov 2020