NRK: Hoppforbundet kan tape sponsor-millioner

Konflikten mellom Clas Brede Bråthen og Skiforbundet kan ende med at flere sponsorer trekker seg.

– Vår sponsoravtale skal reforhandles til våren, og utfallet av denne saken kan få betydning for hva vi gjør videre, sier Dag Are Børresen, kommunikasjonsdirektør i Help, en av hopplandslagets største sponsorer, til NRK.

NRK har vært i dialog med flere av sponsorene til Hopplandslaget som legger press på Norges Skiforbund. De refererer til både Nammo, som har sponset hopplandslaget i elleve år og RSM og Norsk Tipping, som alle undrer seg over hva som foregår. VG har tidligere snakket med hoppernes hovedsponsor, LO, som også har kritisert forbundet.

Vi er dypt bekymret for hvordan denne saken utvikler seg, sa Morten Brandtzæg, Nammos konsernsjef, til NRK før helgen.

Bakgrunnen for saken er en personalkonflikt mellom hoppsjef Clas Brede Bråthen og Norges skiforbund.

Årsaken er at toppledelsen i Norges Skiforbund ikke ønsker å forlenge kontrakten med Bråthen når den løper ut i april 2022. Han har vært sportssjef i 17 år.

Trenere og utøvere krever at Bråthen får fortsette i stillingen.

På mandag var det holdt et møte mellom landslagsledelsen og hoppkomitéen for å prøve å finne en løsning, men i følge VGlyktes man ikke med det.

Vi har hatt et konstruktivt møte og vi er enige om at vi skal møtes igjen. Jeg ønsker ikke å gå inn i denne saken nå. Det er en sak som håndteres internt og det ber jeg om respekt for, sa skipresident Erik Røste til VG.

Sponsorene er veldig glad for å ha Clas Brede Bråthen og jeg tror at det ønsket om å ha ham med videre er sterkt, sier landslagssjef Alexander Stöckl til VG.

Toppbilde: Clas Brede Bråthen

Foto: Geir Olsen