Nytt medlem: Oslo Guidebureau AS

-Medlemskapet vil øke vår forståelse for sponsor og eventbransjens behov, sier Marit Utaker, deleier og daglig leder.

Oslo Guidebureau AS ble etablert i 1996, og har siden da levert guidetjenester til norske og utenlandske turoperatører, foreninger og organisasjoner, private og næringslivet generelt. i 2006 ble firmaet kåret til Årets Servicebedrift i Oslo, og har i dag drøyt 250 tilknyttede autoriserte Osloguider, som tilsammen dekker mer enn 25 språk.

Inneværende år lå an til å bli et rekordår, før det hele ble snudd på hodet i mars måned. I løpet av året har naturligvis det aller meste av den internasjonale trafikken uteblitt, og firmaet har i større grad fokusert på det norske markedet.

- Men det er vanskelig å overbevise innenlandske turister om at de vil ha nytte og utbytte av en guide under besøket i Oslo, selv om de mer enn gjerne kjøper slike tjenester under utenlandsopphold. Vi har derfor i større grad siktet oss inn på næringslivet, selv om dette også er tungt i disse tider da også bedriftene begrenser utflukter og annet sosialt samvær.

- Slikt har jo ofte blitt arrangert i forbindelse med kurs, konferanser og lignende, fortsetter Utaker. Og nettopp på dette området kan Oslo Guidebureau tilby en rekke forskjellige tjenester: Byrået formidler guider ikke bare til tradisjonelle sightseeingoppdrag til fots og til hjuls, men også til visnings- og andre faglige turer, samt hospitalityfunksjoner i forbindelse med møter, kongresser og events. De kan for eksempel tilby guidede byvandringer mellom møter og måltider, teambuildingsaktiviteter som rebusløp og lignende. Og bistår med logistikk og assistanse i forbindelse med flyplass- og annen transport, museumsinnganger og opplevelser.

- Før eller siden vil naturligvis møte- og eventsektoren ta seg opp igjen, og gjennom medlemskapet i Sponsor- og Eventforeningen søker vi å utvide vårt nettverk og bedre forstå behovet til kundene i denne bransjen.

- Den generelle turismen vil selvfølgelig også komme tilbake etterhvert, men vi må se i øynene at det nok vil ta tid før det blir i samme skala som tidligere. For oss gjelder det derfor å styrke virksomheten på de øvrige områdene, slik at vi kan komme ut av Covid-19-pandemien med økt kompetanse og et utvidet nedslagsfelt, avslutter daglig leder Marit Utaker.

20. sept 2020