Oversett i Norge

Den norske golfspilleren Viktor Hovland gjør det stort i USA, men er kun på 75. plass over de mest populære norske idrettsutøverne i slutten av 2019. Det er det én grunn til.

Fædrelandsvennen skriver at 2019 var et fantastisk år for Hovland, da Oslo-mannen startet året med å gå på college i USA, men endte etter hvert gjennombruddsåret med å sikre seg PGA Tour-kort til 2020.

Det gjorde han etter å ha slått en rekke verdensstjerner, noe som bidro til at han ble den første mannlige norske golfspilleren innenfor topp 100-rankingen, skriver de videre.

Ifølge Sponsor Insight skjøt populariteten hans litt fart i andre halvdel av 2019, men han er fremdeles langt bak de mest populære norske idrettsutøvere

- Han er kun den 75. mest populære norske idrettsutøveren i fjerde kvartal 2019 i vår måling, som vi gjør hver uke gjennom året, sier daglig leder i Sponsor Insight, Vegard Arntsen, til Fædrelandsvennen.

- Tradisjonelt har topp 10–15 vært dominert av vintersport. Men det siste året har Warholm og Ingebrigtsen-brødrene meldt seg på i det sjiktet. Man må ned til 14. plass for å finne en utøver som ikke driver med vintersport eller friidrett.

På spørsmål fra Fædrelandsvennen om hvorvidt den lave plasseringen av Viktor Hovland på popularitets-listen overrasker Arntsen svarer han både ja og nei.

- Jeg hadde nok trodd han ville komme litt lenger opp med tanke på prestasjonene, men på den annen side har aldri Suzann Pettersen vært langt opp på denne listen heller. Jeg tror nordmenn liker Hovland svært godt, men at han blir litt glemt i hverdagen siden golf ikke er en idrett nordmenn følger med på, sier Arntsen

Egil Hatling, som i november 2019 ble valgt til ny president i Norges Golfforbund, er ikke overrasket over at Hovland blir utkonkurrert av utøvere innenfor vinteridrett i Norge på en slik liste.

- Jeg synes ikke det er så rart, ettersom vi har langt større tradisjon for langrenn i Norge, sier Hatling til Fædrelandsvennen.

På spørsmål om hva han synes om at Hovland kun er på 75. plass på listen, tross sitt store gjennombrudd i 2019, svarer Hatling videre:

- Jeg tenker at det viser en mangelfull forståelse fra det norske folket om hvor god Viktor faktisk er. Folk som driver med golf og jobber i idretten vet jo hvor bra Viktor gjør det, men jeg er sikker på at det norske folk på det jevne ikke skjønner hvor stort det er. Så er det opp til oss og media å formidle hvor bra Viktor gjør det, når han leverer gode resultater.

Kilde: Fædrelandsvennen

Tekst: Julie Skrøder