Skal redegjøre

Medietilsynet har bedt NRK om å redegjøre for sine sponsorinntekter, etter innspill fra konkurrenter.

Dagens Næringsliv skriver at det kommersielle datterselskapet til NRK, Aktivum, i snitt har omsatt for over 42 millioner i året fra sponsorer de siste seks årene. I samme periode er rundt 31 millioner kroner overført som inntekt til NRK, per år.

Kulturdepartementet konkluderte i 2015 med at det ikke ville være hensiktsmessig å forby sponsing på NRK, siden sponsing er en forutsetning for statskanalens dekning av store kultur- og sportsbegivenheter.

Kulturminister Trine Skei Grande ønsker ifølge DN, ikke å spekulere i om en rapport fra Medietilsynet som potensielt antyder noe annet vil endre på departementets konklusjon fra 2015.

I følge DN har Bauer media, P4-gruppen og TV3-eier MTG ment at NRKs sponsorvirksomhet reduserer midlene det er mulig for private aktører å hente på markedet.

- NRKs inntekt utgjør millioner som i stor grad forsvinner ut av markedet. Siden NRK i utgangspunktet er godt finansiert gjennom lisensen, ser jeg ingen grunn til at de skal få hente kommersielle kroner, sa administrerende direktør Morten Aass i MTG til DN i februar.

I en oversikt fra Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) fra 2016, står NRK oppført med den nest laveste andelen kommersielle inntekter i totalbudsjettet av 46 europeiske kringkastere. Kun slått av Vatikanstaten.

(Kilde: Dagens Næringsliv)

 

 

Tekst: Hege Mauroy

12. mars 2018