Spons og reklame for nesten 300 mill

For første gang legges det frem en rapport som setter tall på det norske markedet for influencer-markedsføring.

Det er det svenske analyseselskapet Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) som har utarbeidet rapporten, som er bestilt av Mediebedriftenes landsforening (MBL), Annonsørforeningen (Anfo) og Mediebyråforeningen, skriver kampanje.com.

I 2018 kjøpte norske annonsører influencer-markedsføring for 237 millioner kroner ifølge tallene fra rapporten, og omsetningen for 2019 var ventet å passere 289 millioner kroner.

IRM forventer at markedet vil nærme seg 350 millioner kroner i 2020.

- Influencer-markedsføring har nådd en størrelse som kan sammenlignes med andre, godt etablerte kanaler, sier Anfo-sjef Jan Morten Drange til kampanje.

Kampanje skriver at rapporten er nok et ledd i profesjonaliseringen av markedet som er satt i gang av de norske bransjeforeningene.

Fagsjef for digitale medier i MBL, Geir Engen, forklarer at de lenge har jobbet med retningslinjer for influencer-markedsføring og at de i denne diskusjonen har spurt seg selv hvor stort markedet egentlig er.

- Dette er innsikt og kunnskap som er naturlig at vi besitter om en kanal som får mye oppmerksomhet og som vi har klare meninger om. For mediebedriftene er det også utrolig viktig å vite hvor pengene går hen, hva er utviklingen og hvordan ser konkurransebildet ut, forteller han til Kampanje.

I høst lanserte MBL og Anfo et nytt fagutvalg for influencer-markedsføring etter oppdrag fra helse- og omsorgsministeren. Utvalget skal sørge for at norske annonsører og influencere ikke bidrar til å skape kropps- og utseendepress.

Utvalget har i høst vært i en prøveperiode, men fra og med nyttår skal vedtakene til utvalget offentliggjøres, skriver kampanje.

Neste steg i profesjonaliseringen må bli en bedre måling av effekten, mener leder av Mediebyråforeningen, Merete Mandt Larsen.

- Nå må vi få bedre kunnskap om hvordan vi kan måle effekten av dette, og i hvilken grad man kan sammenligne influencer-markedsføring med andre kanaler. Akkurat nå synes jeg kanalen har blitt «hypet opp», på samme måte som alt annet som er nytt. Det vil alltid koke ned til hvor du kan hente mest effekt ut ifra KPI-ene og målsetningene du har, sier hun.

- Annonsørene som velger dette gjør det fordi de mener de har en effekt ut av dette, men man må forsøke å dokumentere dette på samme måte som man gjør med andre kanaler, legger Drange til.

IRM har gått bredt ut for å skaffe seg oversikt over den totale omsetningen i bransjen, men på grunn av det store antallet små aktører og manglende svar fra enkelte av de større aktørene, har IRM måttet estimere deler av den totale omsetningen.

Madeleine Thor ved IRM mener likevel de har endt opp med en rapport som gir et godt bilde av hvor stort markedet er.

- Dette er den første målingen vi gjør, så får vi se hvordan dette utvikler seg, og om dette er noe markedet vil gjøre årlig eller kvartalsvis, sier hun til kampanje.

Kilde: kampanje.com

Tekst: Julie Skrøder